- today
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 326 odwiedzin
Jakie są obowiązki pracodawcy względem pracownika?
Obowiązki pracodawcy, a w tym przede wszystkim kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy są wyznaczone w Kodeksie pracy. Są obligatoryjne bez względu na charakter zakładu, czyli dotyczą handlu, usług i produkcji. Przyjrzyjmy się bliżej obowiązkom pracodawcy.
Kluczowe wskazówki dla pracodawcy z zakresu bezpieczeństwa pracy
Wszystkie szczegółowe informacje dotyczące obowiązków z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie ma pracodawca wobec pracownika zostały wyznaczone w Kodeksie pracy. Dodatkowe zasady i obowiązki wyznacza zakładowy regulamin, a także podpisana z pracownikiem umowa. Należy mieć świadomość, że kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa jest właśnie przestrzeganie określonych zasad i wymogów. Jeżeli ma miejsce naruszenie praw związanych z normami bezpieczeństwa i higieną pracy względem zatrudnionych osób, może przyczynić się to do odpowiedzialności karnej ze strony pracodawcy.
Głównym obowiązkiem pracodawcy wynikającym z Kodeksu pracy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, które zapewniają dodatkowo ochronę zdrowia. Pracownikowi przysługuje prawo do powstrzymania się od wykonywania konkretnej pracy, jeżeli pracodawca nie zadba o bezpieczne warunki pracy. Wśród obowiązków można wymienić także zapewnienie pracownikom wymaganych kursów z zakresu BHP:
- szkolenia wstępne – dedykowane dla nowych pracowników,
- szkolenia okresowe – częstotliwość szkoleń zgodnie z zasadami opisanymi w Kodeksie pracy.
Jeżeli pracodawca zatrudnia mniej niż 100 osób, ma możliwość powierzenia pracownikowi, który został zatrudniony przy innej pracy, wypełnienia obowiązków związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Jeżeli liczba pracowników jest większa, czyli zatrudnienie przekracza 100 osób, konieczne jest stworzenie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pozostałe obowiązki pracodawcy
Pracownikowi przysługuje prawo złożenia wniosku u pracodawcy o wyeliminowanie niebezpiecznych dla zdrowia oraz życia usterek, a także awarii, które występują na stanowisku pracy, chociażby zepsutych maszyn, narzędzi i innych. Dodatkowo przysługuje mu prawo uzyskania od pracodawcy dodatkowych zabezpieczeń, a pracodawca musi te przesłanki spełnić, dostosować się do nich.
W dalszej kolejności pracownikowi przysługuje prawo opuszczenia zakładu pracy albo oddalenia się od niego w sytuacji, kiedy pozostanie na stanowisku, zagraża jego życiu albo zdrowiu, co w praktyce oznacza awarię elektryczną, pożar, wyciek gazu, wybuch i inne. W tym miejscu należy podkreślić, iż każdy pracownik powinien zdawać sobie sprawę, iż jego zdrowie i życie jest najważniejsze, a nie tak jak wielu błędnie uważa wykonanie powierzonych obowiązków. Pracodawca nie może pociągnąć zatrudnionej osoby do żadnych konsekwencji, jeżeli w takiej sytuacji pracownik opuści miejsce pracy, a do tego przysługuje mu wynagrodzenie zgodne z wyznaczoną stawką, pod warunkiem że przyczyny są niezależne od pracownika.
Trzeba wyraźnie podkreślić, że zadaniem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie tylko dla pracowników, ale także dla wszystkich osób, które przebywają w zakładzie pracy. Warto też doprecyzować, że w tym kontekście za pracownika uważa się również osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych, co oznacza umowę o dzieło czy zlecenie.
Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca musi stosować osiągnięcia cywilizacyjne i przy ich pomocy:
- obligować do przestrzegania w przedsiębiorstwie przepisów Kodeksu pracy i zasad BHP,
- usuwać usterki i awarie,
- spełniać potrzeby pracowników w zakresie BHP i udoskonalać aktualny system ochrony zdrowia i życia pracowników, a także bezustannie poprawiać warunki na stanowisku pracy,
- zwracać uwagę na zabezpieczenie zdrowia pracownic w ciąży i karmiących piersią, pracowników niepełnosprawnych, a także pracowników młodocianych,
- wykonywać zarówno rozkazy, jak i nakazy organów kontrolnych, a także nadzorczych związanych z kwestiami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- wykonywać polecenia społecznego inspektora pracy,
- instruować pracowników o zagrożeniach, które wynikają z pracy na danym stanowisku,
- przekazywać pracownikom informacje o zasadach postępowania w przypadku awarii albo niebezpiecznych usterek.
Służba BHP w zakładzie pracy – jaką pełni funkcję?
Do podstawowych zadań służby BHP można zaliczyć doradztwo i kontrolę w kwestiach związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Do służby BHP może zostać powołany zarówno pracownik zatrudniony w zakładzie, jak i specjalista spoza danego zakładu pracy. Podstawowym warunkiem są wymagane kwalifikacje, które umożliwiają wypełnianie wymaganych zadań i są one wyznaczone w rozporządzeniu Rady Ministrów. Dodatkowo służby BHP muszą mieć ukończone wymagane szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Dopiero po spełnieniu wszystkich formalności, mają możliwość rozpocząć pracę na stanowisku służby BHP.
Podstawowe zadania służby BHP można podzielić na:
- profilaktykę ogólną,
- kontrolę stanu bezpieczeństwa, przestrzegania przepisów i zasad w zakresie pracy,
- współpracy z pracodawcą w zakresie BHP,
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi spoza zakładu w sprawach związanych z bezpieczeństwem.
Po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji służba ma możliwość kontrolować przebieg codziennej pracy osób zatrudnionych w zakładzie. W praktyce oznacza to opiniowanie instrukcji BHP, dopasowanie do specyfiki pracy na konkretnym stanowisku, zapewnienie wsparcia w wyznaczaniu przyczyn wystąpienia wypadków w pracy, kompletowanie wniosków na przyszłość ze względu na wypadki i choroby zawodowe, zastosowanie odpowiednich strategii BHP w zakładzie pracy, a także precyzyjna kontrola procesu. Służby BHP podejmują się dokładnych strategii BHP w zakładzie pracy i odpowiadają za skrupulatną kontrolę procesu. Ważny jest także aktywny udział w pracy zakładowych komisji do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Nie można zapomnieć o edukacji i popularyzowaniu problematyki BHP, a także ergonomii w zakładzie pracy, co jest możliwe dzięki organizacji, a następnie przeprowadzeniu szkoleń czy pokazów związanych z tym zakresem.
Odzież robocza a bezpieczeństwo zatrudnionych osób
Mając świadomość, że pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla zatrudnionych osób, nie dziwi informacja, że odpowiada on za nabycie odpowiednich strojów i wymaganych dodatków dla zatrudnionych osób. Hurtownia BHP zapewnia szeroki wybór odzieży, która jest dopasowana zarówno do potrzeb, jak i warunków oraz możliwości. Buty robocze to absolutna podstawa i od tego trzeba zacząć. Chronią stopy przed spadającymi przedmiotami innymi zagrożeniami, co w praktyce pozwala uniknąć absencji w pracy i innych nieprzyjemnych konsekwencji. Odzież robocza bhp zabezpiecza zatrudnione osoby przed czynnikami ryzyka, zabrudzeniem, uszkodzeniem ciała i innymi zagrożeniami. Wyposażenie pracowników jest też doceniane przez pracowników, którzy doceniają takich pracodawców.
Kaski ochronne i okulary ochronne są dedykowane dla pracowników, którzy pracują w najbardziej wymagających warunkach, a także ryzyko uszkodzenia ciała jest najbardziej prawdopodobne.
Kolejne zabezpieczające elementy garderoby, które warto mieć to rękawice ochronne i rękawice robocze. Różnią się między sobą stopniem zabezpieczenia. Rękawice robocze ocieplane to doskonały wybór dla osób, które pracują w niskiej temperaturze i zmiennych warunkach atmosferycznych.
- Okresowe szkolenia BHP – co musisz o nich wiedzieć?
- Prace zabronione dla kobiet w ciąży — o czym musi pamiętać przedsiębiorca?
- Służba BHP w zakładzie pracy
- Przepisy BHP na półkoloniach
- CZYNNIKI STWARZAJĄCE SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIE DLA ZDROWIA I ŻYCIA
- Wezwania i dyżury służby BHP
- Poradnik eksperta: Jakie rękawice robocze pasują do Twojej branży?
- ODZIEŻ BHP – BEZPIECZEŃSTWO W TRAKCIE PRAC REMONTOWYCH