- today
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 460 odwiedzin

Jak przygotować zakładową apteczkę?
Jak przygotować apteczkę, aby była zgodna z Kodeksem pracy?
Skład apteczki zakładowej wyznaczają przepisy Kodeksu pracy, ale należy go wyznaczyć również w porozumieniu z lekarzem, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Apteczka musi występować w miejscu, które jest ogólnie dostępne i widoczne.
Przepisy Kodeksu pracy a apteczka zakładowa
Przepisy Kodeksu pracy wyznaczają obowiązek w zakresie posiadania na terenie zakładu pracy apteczki. Zgodnie z przepisami, pracodawca ma obowiązek zagwarantować środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp wskazuje, iż obowiązkiem pracodawcy jest zagwarantowanie zatrudnionym osobom funkcjonującego systemu pierwszej pomocy dla wypadków i środki potrzebne do udzielania pierwszej pomocy. W praktyce oznacza to, chociażby punkty pierwszej pomocy oraz miejsca, w których odbywają się prace powodujące duże ryzyko wypadku oraz apteczki, które można znaleźć w wybranych oddziałach zakładu pracy. Oprócz tego zgodnie z rozporządzeniem, zarówno punkty pierwszej pomocy, jak i apteczki muszą mieścić się w widocznym miejscu wraz z instrukcją udzielania pierwszej pomocy.
Jakie jest wyposażenie apteczki zakładowej?
Standardowa apteczka zakładowa, którą można znaleźć w miejscu pracy, w którym nie występuje bezpośrednie zagrożenie wypadkiem, co w praktyce oznacza biuro i inne, powinna zawierać:
- 4 sztuki opaski dzianej w różnych rozmiarach,
- zestaw plastrów z opatrunkiem,
- opaski elastyczne,
- kompresy gazowe,
- gazę opatrunkową,
- nożyczki,
- rękawice lateksowe,
- maseczkę do sztucznego oddychania,
- poloplast,
- bandaż dziany,
- siatkę opatrunkową,
- chusty trójkątne,
- płyn dezynfekujący,
- a także instrukcję udzielania pierwszej pomocy wraz z wykazem telefonów alarmowych.
Zazwyczaj zakładowa apteczka występuje w miejscu, w którym nie ma bezpośredniego zagrożenia wypadkiem, co oznacza, chociażby biuro. W apteczce zakładowej nie mogą znajdywać się lignina, wata, krople żołądkowe, nasercowe i inne. Zabronione jest również dodanie tabletek przeciwbólowych i innych leków.
Jeżeli pracodawca nie dopełni obowiązku wyznaczenia osoby albo osób dedykowanych do udzielania pierwszej pomocy i zaniecha wyposażenia zakładu pracy w apteczki, wykracza przeciwko prawom pracownika.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie zatrudnionym osobom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w przypadku wypadku i środki dedykowane do udzielania pierwszej pomocy.
Obowiązkiem pracodawcy jest zagwarantować pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy dla wypadków i środki przeznaczone na udzielanie pierwszej pomocy. Ilość, usytuowanie, a także wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek należy wyznaczyć razem z lekarzem, który sprawuje profilaktyczną opiekę zdrowotną nad zatrudnionymi osobami. Bardzo ważne jest wzięcie pod uwagę rodzaju, a także nasilenie występujących zagrożeń.
Obowiązkiem pracodawcy jest zabezpieczyć zdrowie i życie pracowników przez zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy właściwym zastosowaniu osiągnięć nauki i techniki. Nie można wykluczyć, iż podczas zachowania najwyższych standardów w procesie wykonywania mają miejsce zdarzenia, w których niezbędne jest przekazanie pracownikowi pierwszej pomocy.
Obowiązkiem pracodawcy jest zagwarantowanie środków potrzebnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i wyznaczenia, jaki pracownik ma obowiązek udzielać pierwszej pomocy. Bardzo istotne jest dopasowanie działań do rodzaju, zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych i osób, które przebywają w zakładzie pracy. Istotne znaczenie odgrywa także rodzaj i poziom występujących zagrożeń. Zgodnie z art. 209 (1) par. 4 Kodeksu pracy, jeżeli zatrudniani są jedynie młodociani pracownicy albo osoby niepełnosprawne, działania podejmowane w zakresie udzielenia pierwszej pomocy mogą zostać wykonane przez pracodawcę.
Dodatkowe informacje o apteczkach, czyli co jeszcze należy wiedzieć?
Należy podkreślić, że w przepisach nie podano dokładnie, co musi znaleźć się w apteczkach. Zgodnie z rozporządzeniem zawartość w zakładzie musi być ustalona razem z lekarzem, który ma wiedzę związaną z charakterem pracy, zagrożeniami, które występują w zakładzie, a także pracownikami.
W apteczce nie może zabraknąć wykazu znajdujących się w niej rzeczy razem z podaniem ilości poszczególnych elementów. Osoba, która obsługuje apteczkę, powinna precyzyjnie zapoznać się z zawartością apteczki i okresowo sprawdzać, co się w niej znajduje, a czego brakuje. Niezbędne jest na przykład sprawdzenie terminu ważności produktów oraz kompletności opakowań, a do tego uzupełnienie jej wyposażenia.
Czego nie może być w apteczce?
Apteczka nie może zawierać leków, środków przeciwbólowych, a także kropli do oczu, nosa albo żołądkowych. Wymienione środki przy niewłaściwym zastosowaniu mogą stanowić zagrożenie dla życia albo zdrowia. Jeżeli zostaną nieumiejętnie podane, może się to wiązać z pogorszeniem stanu zdrowia. Mowa głównie o przypadku, kiedy poszkodowany jest uczulony na składniki występujące w dostępnych lekach, a to z kolei prowadzi do przykrych konsekwencji i ryzyka. Dodatkowo poszkodowany może przez pomyłkę użyć środka niezgodnie z jego zastosowaniem. Należy jeszcze raz podkreślić, że zarówno leki, jak i środki powinny podawać jedynie służby ratunkowe.
Co jeszcze przydaje się w zakładzie pracy?
Hurtownia BHP to miejsce, w którym zaopatruje się spore grono przedsiębiorców, bez względu na branżę i charakter działań, odpowiedni strój roboczy lub ochronny dla pracowników odgrywa bardzo istotną rolę.
Na szczególną uwagę zasługują buty bhp, które zabezpieczają stopy przed czynnikami zewnętrznymi przyczyniającymi się do uszkodzeń mechanicznych, chemicznych albo oparzeń. Chronią również przed ciepłem, zimnem, wilgocią i wieloma innymi zagrożeniami, które można spotkać w miejscu pracy. Przedstawiane modele mogą być wzbogacone w wewnętrzny podnosek stalowy, aluminiowy albo wykonany z tworzywa sztucznego. To dodatki, które zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa, stąd warto o nich pamiętać.
Kaski ochronne i okulary ochronne zapewniają znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa podczas prac, które stwarzają ryzyko uszkodzenia zarówno narządu wzroku, jak i głowy. Trzeba wyraźnie podkreślić, że ich używanie może zapobiec wielu poważnym wypadkom, pogorszeniu stanu zdrowia i innym konsekwencjom.
Rękawice chemoochronne, jak sama nazwa wskazuje, zabezpieczają przed używanymi w miejscu pracy substancjami chemicznymi. Brak stosowania rękawic jest jednoznaczny z poważnymi oparzeniami, a nawet trwałym uszczerbkiem na zdrowiu. Są używane w różnorodnych zakładach pracy i gwarantują maksymalne bezpieczeństwo. Z kolei rękawice spawalnicze, jak nazwa wskazuje, są stosowane przez spawaczy.
Odzież robocza i ochronna, tak samo, jak apteczka zakładowa odgrywają istotną rolę w każdym zakładzie pracy, bez względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej.
- ZADANIA KOORDYNATORA BHP
- Ochrona głowy
- Kto ponosi odpowiedzialność prawną za wypadek w miejscu pracy?
- Bezpieczeństwo pracowników obsługi naziemnej
- Hełmy ochronne, a przeglądy i nadzór nad stanem technicznym
- ZNAKI I TABLICE INFORMACYJNE NA BUDOWIE – RODZAJE I ZASTOSOWANIE
- Najważniejsze zasady BHP na placu budowy
- Odzież robocza zimowa. Dla jakich zastosowań?